сряда, 10 март 2010 г.

Снобско:)



Всъщност ще ядем Телешко с балсамова редукция и гарнитура от карамелизиран лук и сладки картофи, ама това малко по късно:)
Преди това да ви питам, дали случайно знаете какво е сноб? Ако вярваме на Уикипедия това са хора, които нямат благородно потекло, но се стремят да научат маниерите на аристокрацията и да достигнат тяхното интелектуално и икономическо ниво.


Аз съм си проста душица по рождение. Тате цял живот е бил даскал, мама чиновничка - и капка синя кръв няма у мен.
Та отиваме днес с шефа на един обяд с някакъв мениджър на една много сериозна италианска фирма. Сядаме с италианото  и една негова колежка (българка) в някакво заведение. Мъжката част с костюмчета, пристегнато удошени с вратовръзка и ръкавели. Моя милост, абсолютно неподготвена за мероприятието, се е изтипосала с черно гащеризонче, червено поло и с неприятно усещане на самотна пуканка в чиния (ми пък да ми  бяха казали за срещата предварително). На мен рядко ми се случва да не съм с костюм или нещо производно, ама ей на, таз сутрин ме домързя да гладя.
Извод: девизът на пионерчетата "Винаги готов!" е много полезно нещо.

Почва да се лее една английска реч и едни small talks, при което от мен се очаква да влезна в крачка с разговора, а аз продължавам да се чувствам толкова не на място... Пристига келнера, носи менюто и ни пита какво ще си поръчаме за пиене. Италяното веднага решава, че ще пие винско и разбира се, както изисква етикета, предлага на останалите, като ме гледа право в очите. Мен обаче ме досрамя да гаврътна чашка Мерло по средата на работния ден и то в присъствието на началството. Усмихнах се мило, примигнах чаровно два пъти и отказах. Будала! Шефа се съгласи!
Извод: оставяйте шефа да поръчва винаги пръв, за да не се чувствате прецакан след това:)

Идва време да поръчваме храна. Италианото пак се е вторачил в мен, аз пак примигвам тъпо и си поръчвам нещо мъничко, та да не ме вземат за простакеса. Народът след  мен изреди половината меню. Пак минавка, защото си останах гладна:) При нормални обстоятелства почва едно яко подмятане на храна между чините, като стремежът на колектива  е  да се опита от манджата на всички останали:) Тук тази тактика може би нямаше да е добро решение и по тази причина се въздържах от инвазия с вилица в шефската чиния.
Извод: като видите, че се задава сервитьора се шмугвате бързо в тоалетната. След това се правите на много изненадан, че вече е минал, питате другите дали са поръчали и какво са си избрали и се ориентирате от къде духа вятъра

Това нито ми е първия обяд, нито последния, но за толкова време така и не се почувствах сфойски с подобни мероприятия:) Та сега съм решила да ставам снобка, та дано ми дойде музата по такива сбирки:)

Ще започна с една снобска рецепта за телешко:)

Шпиковано телешко  в балсамова редукция и гарнитура от сладки картофи и карамелизиран лук

А? Само как звучи:)

Продукти
  • За телешкото:
  • Около 1 кг телешко филе
  • 3-4 скилидки чесън
  • 1-2 с.л зехтин
  • подправки: сол, черен пипер, розмарин

За балсамовата редукция:
  • 100 мл балсамов оцет
  • 100 мл. тъмен бульон
  • 50 - 60 гр. масло
  • 1 чаша червено вино
  • сосът от печенето на месото

За гарнитурата: 
  • сладко от лук - по 1 л. за всяка порция
  • 1 кг сладки картофи

Вижте сега, нека не бъдем максималисти, ако нямате сладки картофи просто го направете с моркови или с не много сладка тиква
Сладкото от лук си го правя сама и ми стои в бурканче за такива случаи. До голяма степен изпълнява декоративна функция, а и страшно добре звучи в заглавието:) Сами преценете дали ще го слагате. С готовност ще споделя рецептата с вас през следващите дни, ако сте такива големи ентусиасти:)



Измивате добре месото и с остър нож го набождате на няколко места. В процепите пъхате разрязаните на няколко парчета скилидки чесън. Посолявате и поръсвате с черен пипер. Мажете със зехтин и розмарин и оставяте да се маринова поне половин час. През това време загрявате фурната на 300 градуса.

Печете 5-6 минути от едната страна, обръщате мръвката без да бодете с вилица, печете още 3-4 минути , слагате нарязаните на губчета картофи (или техния еквивалент) покривате тавата с фолио и намалявате фурната на 150 градуса. Печете още около 30 минути. По рецептите пише, че вътрешната температура на месото не трябва да надвиши 80 градуса. Аз нямам термометър и затова го карах на нюх и шесто чувство. Месото трябва да остане розово вътре. Прехвърляте го в тенджера с капак и го оставяте още 30 минути на в изключената фурна.

Изиспвате  соса, който се е събрал от печенето в тенджерка. Слагате на котлона, разтапяте вътре маслото и добавяте виното и балсамовия оцет. Оставяте го да си поври докато течността се редуцира до 1/3 -та т.е малко под една чаша сос. Трябва да е с гъстотата на топъл захарен сироп.
Сервирате като режете месото на тънки филийки и подреждате върху канапе от сладки картофи. Заливате със сос и отстрани гарнирате с лученото сладко.


Става много вкусно и представително при едно условия - при избора на месо, да сте целнали точното теле, а не майка му:)
Аз както споменах не съм чак толкова изтънчена, така че като не уцеля месото пека картофките отделно. Мръвката я запечатвам по 1-2 минутки на силен котлон в малко зехтин. Пъхам в тенджерата под налягане с малко мазнина и малко вода (колкото да се покрие дъното 1 пръст). Херметизирам с капака и омаломощавам 40 - 50 минути. Не е розово от вътре, не изглжеда чак толкова снобски, но всъщност пак става много вкусно.






17 коментара:

  1. Страшно добре звучи,
    а и още по-добре изглежда!
    А дали е снобско, или не няма значение
    и ние така си поръчваме в заведение различно, за да го опитаме!!/
    А сладкото от лук е много добро предложение - лично аз съм любопитна!

    Прекрасен ден!

    ОтговорИзтриване
  2. Посмях се доста на разказа ти. Сладурана. :)
    Телешкото изглежда чудесно, жалко само че от как съм УК го намразих, няма нищо общо с това което съм яла в България. Мдам, сега се сещам за нещо. "Рост бийф" или как едно обикновено телешко печено, придава снобски вид на менюто в българските кебапчийници. :)

    ОтговорИзтриване
  3. Много свежарски поднесена рецепта :)
    Незнайно защо имам страх от телешкото (някакси не мога да го приготвям). Но виждайки тази вкусотия, се амбицирах :D

    ОтговорИзтриване
  4. А случайно не добави ли и едно "маково" герданче към черния гащеризон и червеното поло;)?На мен поне това ми "изникна"(поникна) в съзнанието,докато разказваше за "подходящия" dress code:))

    ОтговорИзтриване
  5. Dani, специално за теб, обещавам да постна сладкото в петък:)

    Nana, смейте се сега на мой гръб:))))) Хич не ми беше смешно вчера:))) Ама ей на, нали трябвало да гледаме позитивно на живота:)

    goldy, пробвай варианта за аматьори в тенджера под налягане:) Чарът на тази рецепта е балсамовият сос. Честно казано аз основно така готвя телешко, но на моменти се изкушавам да взема нещо уж добро. За съжаление много малко пъти успявам да уцеля нещо наистина крехко.

    ОтговорИзтриване
  6. И аз се посмях :D Много колоритно разказваш, сигурно си душата на компанията ви :-))

    Комбинацията от телешко, сладки картофи и карамелизиран лук е изпитана и просто уникална. Аз преди няколко седмици правих, само че по друг начин но беше толкова вкусно, че от количество за 4 порции, с моя приятел го изядохме наведнъж :D

    ОтговорИзтриване
  7. milenka e то оставаше и като майска роза (мак) да цъфна на вечеринката:))) Мисля че шефа щеше да ме "забрави" някъде по пътя:)

    Ирина, гледах аз твоята рецепта. Мисля следващия път да го направя по нея. Децата ми все още не са такива снобчета и си предпочитат храната в малко по- нарязан вид:)

    ОтговорИзтриване
  8. Лулу,чудесен блог с прекрасни снимки ...Браво !...Удоволствие беше за мен да ти гостувам :*

    ОтговорИзтриване
  9. Лулу, и аз се посмях на твой гръб :D И се сетих как миналото лято мениджърката ни покани с 2 колежки на делови обяд и след като премятахме менюто 5 часа, накрая всички си поръчахме салата и кафе :).
    А телешкото ти изглежда чудесно! :)

    ОтговорИзтриване
  10. gaby пак заповядай:)
    Mira, това с моткането и неподходящия избор от менюто си е направо класика в жанра:))) Добре че сме малък офис и сме си гъсти, та в по тесен кръг бързо си откоригираме грешките:)

    ОтговорИзтриване
  11. Правя сладкото от лук за салата от спанак, мноооого е вкусно!Комбинацията месо/сладки продукти също много уважавам!:-)

    ОтговорИзтриване
  12. LaMartinia и на мен са ми много любими тези комбинации:)))

    ОтговорИзтриване
  13. И аз се присъединявам към обожателите на месо със сладко:).Тази зима на домашните им се наложи да свикват с този вкус...
    Очакваме рецептата на лука, да знаеш ;)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  14. А аз се присъединявам към смеещите се на твой гръб :)

    Много интересно си го разказала, Лулу, не знам защо, но през цялото време го свързвах с тържествения обяд в края на филма "Ти баща, ти майка мисис Даутфайър" и сериозно хранещите се деца.

    А телешкото изглежда много апетитно, аз почти винаги го приготвям дребно нарязано и никога в тенджера под налягане. Ще си взема поука от вкусно изглеждащата снимка и ще се поправя.
    Само дано случа на истинско теле, а не на далечната му родственица...........

    ОтговорИзтриване
  15. Диди,ей сега се захващам да я публикувам:)
    Пепчо, така като го каза и на мен изведнъж ми напомни на филмчето:)))

    ОтговорИзтриване
  16. здравейте,
    аз съм абсолютен лаик в готварството. Но това е много вкусно ястие. Всъщност карамелизираният лук е невероятен, когато е върху самото телешко. Обаче не се получи в часовите рамки, в които го описвате. Наистина се наложи да се използва тенджерата под налягане. Но тя уби невероятния вкус, който се беше получил преди това. Може би трябва по-дълго време да се пече на една или друга температура. действително и така е вкусно но по описаната от Вас технология наистина ухаеше много вкусно. :) успехи

    ОтговорИзтриване
  17. Здравей, за съжаление времето на приготвяне ужасно зависи от самото телешко. В БГ страшно трудно намирам хубаво, което наистина да е крехко при кратка термична обработка, при която се запазва невереоятния аромат на месото. От Метро на няколко пъти успях да се снабдя с телешко внос от Аржентина, което беше с невероятно качество иза съжаление още по- невероятна цена..

    ОтговорИзтриване

ShareThis

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...